Mikael Pentikäinen – Yhteiskunnan ja yritysten uusi liitto

Mikael Pentikäinen – Yhteiskunnan ja yritysten uusi liitto
5.7.2016 Johtajuusareena
Valokuvaaja Jyri Pitkänen

Mikael Pentikäinen, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja:

”Julkisen talouden ongelmien selättäminen vaatii uutta ajattelua, erityisesti yhteiskunnan ja yritysten suhteessa. Yritykset pitää valjastaa palvelemaan yhteiskuntaa.

Se voi onnistua, kun päästään jaetun arvon luomiseen, jossa nähdään yrityksillä muitakin tehtäviä kuin omistajan rikastuttaminen.

Omistaja-arvo on tärkeä yritystoiminnassa mutta ei ole ainut tärkeä. Usein se toteutuu paremmin, kun sitä miettii vähemmän. Kun yritys keskittyy asiakkaidensa ja yhteiskunnan palveluun, se menestyy ja omistaja hyötyy menestyksen hedelmistä.

Kun näin käy, myös yhteiskunta uskaltaa antaa yrityksille tärkeitä tehtäviä.

On sanottu, että kapitalismi on kriisissä. Kriisi on osin seurausta luottamuspulasta, jota yhteiskunta kokee yrityksiään ja niiden johtajia kohtaan. On todistettu liikaa ahneutta ja oman edun tavoittelua.

Tämä luottamus voi palautua, kun yritykset näkevät tehtävänään myös yhteiskunnan edun vaalimiseen. Monet tekevät niin jo nyt.

Kapitalismi on parhaimmillaan merkittävä yhteiskunnallisen hyvinvoinnin lähde. Se on mahdollista, kun yritykset haluavat rakentaa yhteiskuntaa luomalla vaurautta ja työpaikkoja sekä tyydyttämällä ihmisten tarpeita.

Jaetun arvon luominen ei ole tuloksen vähättelyä vaan sen ymmärtämistä, että tulos kertoo vain osan – toki tärkeän – yrityksen menestyksestä.

Jaetun arvon ajattelu mahdollistaa, että valtio ja kunnat rohkeammin miettivät, mitä asioita ja tehtäviä kannattaa hoitaa hallinnon ja mitä yritysten kautta.

Suomessakin voitaisiin rohkeammin antaa julkisia tehtäviä yrityksille. Se lisäisi laatua ja tehoa sekä säästäisi julkisia rahoja.

Laatu ja teho eivät tule itsestään, mutta yleensä yritystoiminnan mekanismit ruokkivat niitä hallinnon mekanismeja paremmin.

Esimerkiksi sosiaali- ja terveyspalveluissa yksityinen ja kolmas sektori tuottavat nyt runsaan neljänneksen palveluista. Hyvä tavoite on nostaa osuus puoleen. Se parantaisi tuottavuutta ja palveluita.

Joku voi ajatella, että jaetun arvon luominen syö kannattavuuden ja vie yrityksen ahdinkoon.

Tuskin. Antava yritys saa. Siihen tunnetaan luottamusta, sen tuotteita halutaan käyttää, sitä halutaan omistaa ja sitä tuetaan vaikeuksissa. Myös muutoksia ymmärretään paremmin, kun yritys elää yhteiskuntansa mukana.

Jaetun arvon luominen vaatii paljon yritysjohdolta. Ei riitä, että ymmärtää numerot. Pitää ymmärtää myös yhteiskuntaa ja olla valmis vuoropuheluun sen kanssa. Pitää olla nöyryyttä antaa yhteiskunnalle.

Se vaatii herkkyyttä ja myötätuntoa, taitoa kuunnella ja kykyä kertoa omat asiat ja tavoitteet siten, että ne ymmärtävät muutkin kuin oma hallitus ja johto.

Johtajan sosiaalinen ja yhteiskunnallinen herkkyys on tärkeää erityisesti kriiseissä. Se on tärkeää myös henkilökunnalle. Varsinkin nuori sukupolvi arvostaa johtajia, jotka näkevät, että heidän tehtävänsä on kantaa vastuuta koko maailmasta.”

 

Kirjoittaja on Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja, joka on kirjoittanut kirjan Luottamus (Otava).