Johtajakin on tunteva ja mokaava ihminen

Johtajakin on tunteva ja mokaava ihminen
26.7.2019 Johtajuusareena
Kuva: Cocomms Oy

Johtajalta odotetaan usein viilipytyn tyyneyttä, mutta samalla kaivataan herkillä korvilla ja empatialla varustettua tukipilaria. Johtajuusareenassa panelistit pohtivat oman kokemuksensa kautta, onko tämä yhtälö toteutettavissa.

 

Viimeviikkoisen SuomiAreenan Unelmien johtajaksi hetki kerrallaan -paneelissa neljä kokenutta johtajaa kertoivat avoimesti unelmistaan, mutta myös vaikeista hetkistä ja kipuilusta uransa varrella. Erityisesti tunteet ja niiden hallinta herättivät keskustelua.

Jos avaa tunnekanavansa positiivisille tunteille, se luo yhtä lailla kaistaa myös muille tuntemuksille.

Keskustelua seuranneilta katsojilta kysyttiin tunteiden näyttämisestä työpaikalla. Vastaajista 83 prosenttia oli sitä mieltä, että johtaja saa näyttää koko tunneskaalansa. Tosielämässä asia koetaan usein toisin.

– Tosiasia on se, että johtajilta vaaditaan enemmän tunteiden hallintaa kuin työntekijöiltä, totesi Netsin Suomen maajohtaja Sirpa Nordlund.

Johtajuusareenan yleisö pääsi osallistumaan keskusteluun verkkopohjaisen kyselysovelluksen avulla. Valtaosa tunteita koskevan kysymyksen vastaajista oli sitä mieltä, että johtaja saa näyttää tunteensa työpaikalla.

 

Dilemmana onkin, miten olla herkkä ja vahva johtaja samaan aikaan. Jos avaa tunnekanavansa positiivisille tunteille, se luo yhtä lailla kaistaa myös muille tuntemuksille.

– On tehnyt mieli lyödä nyrkkiä pöytään, jos joku on käyttäytynyt todella huonosti, esimerkiksi kiusannut työkaveria. Yritän viimeiseen asti pysyä tyynenä, mutta välillä mietin, pitäisikö korkista päästää kuitenkin vähän paineita, pohti Tomi Halonen, pitkän linjan liikkeenjohtaja media- ja viestintäalalta.

Keskustelijat olivat yhtä mieltä siitä, että vaikka tunteiden hallinta on olennaista johtajuudessa, johtajakin on vain ihminen.

–  Meidän yrityskulttuurissamme jokaisella on vapaus olla oma itsensä tunteineen kaikkineen. Saamme tiimin toimimaan, koska kulttuurimme pohjautuu arvoille. Yksi niistä on reilu peli – voi kysyä itseltään, onko tämä reilua muita kohtaan, sanoi Ruohonjuuri Oy:n toimitusjohtaja Arto Ranta-aho.

Johtaminen on viestintää ja viestintä johtamista

Empatiakyky, avoimuus, oikeudenmukaisuus, johdonmukaisuus ja kuunteleminen nousivat toisen yleisökysymyksen vastauksissa esille hyvän johtajan ominaisuuksina. Niiden tärkeys korostui myös panelistien puheenvuoroissa.

Kovin juttu on toisen ihmisen kohtaaminen

– Kovin juttu on toisen ihmisen kohtaaminen. Pitää havainnoida, mitä tilanteessa, muissa ja minussa tapahtuu eikä hypätä suoraan omiin tulkintoihin. Liiankin usein ihmiset toimivat automaatiolla, varsinkin somen aikakaudella. Silloin oivalluksia ei välttämättä synny, huomautti Cocomms Oy:n toimitusjohtaja Kaija Pohjala.

– Läsnäolo ja toisen motivaation ymmärtäminen vaativat valtavasti vuorovaikutusta, kiteytti myös Ranta-aho.

Katsojien nimeämiä hyvän johtajan ominaisuuksia Johtajuusareenassa käytetyssä kyselysovelluksessa.

Suomessa on herätty myöhään vuorovaikutuksen merkitykseen verrattuna naapurimaa Ruotsiin, jossa esimerkiksi suurin osa johtajista on saanut mediakoulutusta. Pohjala kiinnitti huomion erityisesti sisäiseen viestintään.

– Johtaminen on viestintää ja viestintä johtamista. Johtamisessa on kyse siitä, että saa ihmiset tajuamaan muutoksen lähtevän jokaisesta itsestään, Pohjala sanoi.

Johtajakin saa mokata

Nordlund huomautti, että keskeinen asia hyvässä johtajuudessa on pelon poistaminen ja luottamuksen lisääminen työyhteisössä. Hän nosti esille parin vuoden takaisen Googlen tutkimuksen, joka osoitti, että ryhmän sisäinen psykologinen turvallisuus on tärkein osatekijä menestyvän tiimin luomisessa.

Halosen mukaan pelko poistuu hitaasti, luottamuksen kautta.

– Olen pyrkinyt toteuttamaan kolmea perusasiaa tekemisessäni: kunnioitus, luottamus ja kommunikaatio. Jos nämä hommat toimivat, niin yllättäen pelkokin alkaa haihtumaan ja ihmiset tekevät yhdessä hienoja asioita, sanoi Halonen.

Tärkeää on myös antaa tilaa erilaisille tulkinnoille ja mokaamiselle.

– Johtajakin voi sanoa, että hemmetti, mokasin. Se antaa muillekin tilaa mokata, sanoi Pohjala.

 

Porin SuomiAreenassa 2019 torstaina 18.7.2019 pidetyn Unelmien johtajaksi hetki kerrallaan -keskustelutilaisuuden järjestivät yhteistyössä Cocomms Oy ja Business Coaching Institute. Tapahtuman juonsi psykologi ja johdon valmentaja Ilona Rauhala ja panelisteina toimivat Kaija Pohjala, Arto Ranta-aho, Sirpa Nordlund ja Tomi Halonen.